Mijn favorieten

Stappen bij aankopen

1. Goede analyse van uw woonwensen
Ik start altijd met een eerste oriënterend gesprek waarin wij uw woonwensen uitgebreid bespreken. Aan de hand van uw woonwensen en uw financiële mogelijkheden stel ik een zoekprofiel op. Met dit zoekprofiel kan ik aan de slag om in het uitwisselingssysteem met onze collega makelaars kijken. Misschien wordt er nu al een woning aangeboden die voldoet aan uw wensen?

2. Het vinden van de perfecte woning
U wordt dagelijks per mail op de hoogte gehouden van nieuw aanbod dat voldoet aan uw woonwensen. Door het netwerk dat ik heb opgebouwd kan het ook voorkomen dat ik u bel voor een woning die nog niet via Funda aangeboden wordt.

3. Grondig bezichtigen
Zodra een woning wordt aangeboden die mogelijk voldoet aan uw wensen, plan ik in overleg met u een bezichtiging in. Ik ga met u mee en kijk kritisch naar de staat van onderhoud, de aanwezigheid van gebreken en naar eventuele noodzakelijke reparaties, zodat u zich kunt focussen op de vraag of u er zich al ziet wonen.

4. Uitgebreid aanvullend onderzoek
Als u na de bezichtiging nog steeds geïnteresseerd bent in de woning, vraag ik alle relevante documenten op bij de verkopend makelaar. Ik bestudeer deze documenten en doe verder onderzoek naar onder andere het bestemmingsplan, de milieuaspecten en het energielabel. Bij de aankoop van een appartement check ik ook de splitsingsakte en de status en verplichtingen in de vereniging van eigenaren (VvE). Ook kan ik u adviseren om een aanvullend bouwtechnisch onderzoek te laten uitvoeren.

5. Scherp onderhandelen
Als alle informatie duidelijk is en u nog steeds enthousiast bent over de woning zal ik u adviseren over een strategisch openingsbod. Een goed bod bevat altijd drie kernzaken: het bedrag, de voorwaarden waaronder het bod gedaan wordt (zoals bijvoorbeeld een bouwkundigonderzoek of financiering) en als laatste het moment van de eigendomsoverdracht. Gedurende het gehele onderhandelingsproces behartig ik uw belangen. Ik adviseer, u beslist.

6. Afspraken vastleggen in een goede koopovereenkomst
Als er overeenstemming is bereikt op alle punten zal de verkopend makelaar een koopovereenkomst opstellen. Ik controleer of alle afspraken juist zijn opgenomen en beantwoord al uw vragen, voordat u de koopakte ondertekent. Na het ondertekenen heeft u als particuliere koper nog recht op 3 dagen bedenktijd. Na deze bedenktijd kunnen eventueel nog ontbindende voorwaarden gelden.

7. Zorgen voor een goede financiering
Als de koopovereenkomst getekend is, is het tijd om uw financiering definitief rond te gaan maken. Dit gebeurt meestal in de vorm van een hypotheek. Aan de hand van de koopsom, eventuele verbouwingsplannen, de kosten koper en uw eigen middelen kan de hypotheekadviseur voor u vaststellen hoeveel hypotheek u nodig heeft. Indien gewenst kan ik u adviseren in de keuze voor een goede, onafhankelijke hypotheekadviseur.

8. Begeleiding tot en met de notaris
Wanneer de bedenktijd voorbij is en de ontbindende voorwaarden zijn verlopen is de laatste stap de overdracht van de woning. De notaris stelt een leveringsakte en de nota van afrekening op. Als makelaar krijg ik hiervan ook altijd een kopie om te kunnen controleren of alle afspraken goed zijn overgenomen. Voorafgaand aan de afspraak bij de notaris heeft u het recht om de woning nog één keer te inspecteren om te zien of alles nog is zoals u het gekocht heeft. Ik zal deze afspraak plannen en u hierbij begeleiden. Daarna ga ik met u mee naar de notaris waar u de akte van levering samen met de verkoper ondertekent. Na ondertekening krijgt u de sleutels en is de woning officieel van u. De notaris zal de woning overschrijven in het Kadaster.