Mijn favorieten

Stappen bij verkopen

1. Vaststellen van een reëel vraagprijs            
Met ruim 15 jaar werkervaring heb ik een goed beeld van de Haagse woningmarkt en kan ik u goed adviseren over een realistische, marktconforme vraagprijs voor uw woning en de juiste verkoopstrategie. Ik bepaal de waarde van uw woning onder andere op basis van de ligging, de grootte, de staat van de woning, de vraag in de markt, de stand van zaken binnen de eventuele Vereniging van Eigenaren en een vergelijking met de meest recente transacties in de omgeving.

2. Uw woning onder de aandacht brengen
Het verkopen van een woning is meer dan alleen het plaatsen van een bord in de tuin. Alle potentiële kopers moeten weten dat uw woning te koop staat en daarvoor kan ik, afhankelijk van uw wensen, verschillende kanalen en middelen gebruiken. Zo kan ik uw woning plaatsen op Funda, de best bezochte huizensite van Nederland met meer dan 43 miljoen bezoekers per maand. Collega NVM-Makelaars worden over de verkoop geïnformeerd, zodat zij hun zoekers kunnen informeren. Daarnaast maak ik ook gebruik van social media. Een uitgebreide (foto)brochure om mee te geven aan potentiële kopers behoort tot de mogelijkheden.

3. Advies over het verkoop klaar maken van uw woning
Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Daarom is het belangrijk dat uw woning er netjes en zo aantrekkelijk mogelijk uitziet. Dit begint al bij de voordeur. Is de voortuin op orde? Werkt de deurbel? Is de temperatuur in huis aangenaam? Vaak zijn het kleine dingen die het verschil kunnen maken. Tijdens het eerste adviesgesprek kan ik u al tips geven. Ook kan eventueel een stylist(e) ingezet worden voor een optimale presentatie.

4. Begeleiden van de bezichtigingen
Het plannen en begeleiden van de bezichtigingen van uw woning wordt voor u gedaan. Kijkers nemen contact op met Van der Kallen Makelaardij voor het plannen van een afspraak. Deze afspraak wordt in overleg met u ingepland. Tijdens de bezichtigingen hoeft u niet aanwezig te zijn. Ik zal aanwezig zijn om potentiële kopers rond te leiden en vragen te beantwoorden. Na elke bezichtiging laat ik u weten hoe de afspraak is gegaan.

5. Effectief onderhandelen
Onderhandelen is een vak apart, zeker als het gaat om uw eigen huis. De ervaring leert dat het makkelijker onderhandelt als je niet direct emotioneel betrokken bent. Wanneer een potentiële koper besluit een bod uit te brengen op uw woning kan ik u daarom goed adviseren over de mogelijkheden. Een onderhandeling gaat niet alleen over de koopprijs, maar ook over ontbindende voorwaarden, eventueel roerende zaken zoals gordijnen en kasten en over de datum van oplevering. Ik adviseer u hoe we het beste kunnen reageren, u bent uiteindelijk degene die beslist.

6. Opstellen van een gedegen koopovereenkomst
Als er overeenstemming is met de kopers is het gebruikelijk dat de verkopend makelaar de koopovereenkomst opstelt. In de koopovereenkomst neem ik naast de standaard artikelen ook vaak nog extra artikelen op om de gemaakte afspraken nog duidelijk op papier te zetten om problemen achteraf te voorkomen. Na het tekenen van de koopovereenkomst heeft een particuliere koper recht op 3 dagen bedenktijd. Na deze bedenktijd kunnen eventueel nog ontbindende voorwaarden gelden.

7. Begeleiding tot en met de notaris
Wanneer de bedenktijd voorbij is en de ontbindende voorwaarden zijn verlopen kan de werkelijke overdracht van de sleutels plaatsvinden. De notaris stelt een akte van levering op. Als makelaar krijg ik hiervan altijd een kopie om te controleren of alle afspraken goed zijn overgenomen. Op de afgesproken datum van eigendomsoverdracht ga ik met u mee naar de notaris waar u samen met de kopers de akte van levering ondertekent. Na ondertekening zal de notaris de woning overschrijven in het kadaster. De notaris draagt er ook zorg voor dat alle geldstromen met elkaar worden verrekend, zoals de koopsom, de zakelijke lasten, de vereniging van eigenaren en de aflossing van de hypotheek.